zondag 3 juni 2007

Harlem Shakes > interview

Ik ben erg onder de indruk van de debuut-ep Burning Birthdays van Harlem Shakes. Ik besteedde al eerder aandacht aan deze band uit Brooklyn, New York. Deze week stelde ik via e-mail enkele vragen aan de bassist van Harlem Shakes, de 22-jarige Jose Soegaard. (here in English)

Jose, vorige maand had je een acute blindedarmontsteking. Je bent geopereerd. Hoe gaat het met je? Geen complicaties?

Alles in aanmerking genomen, ging alles goed. De ingreep en het daaropvolgende herstel verliepen eigenlijk zeer eenvoudig. Ik was alleen bang dat ik enkele shows zou missen. We waren op dat moment aan het touren. Ik had wel een lange discussie met de arts over de ingreep. Ik wilde een dag voor de operatie optreden in New York, maar hij wilde me niet laten gaan. Ik zou doodgaan, zei hij. Ik lachte hem uit. Ik heb veel morfine gekregen.

Je komt uit Brooklyn, New York. Net zoals, bijvoorbeeld, The National, White Rabbits, Paul Duncan en Mancino. Kun je me iets over de muziekscene daar vertellen? Het lijkt een levendige scene.

Brooklyn is geweldig. New York is zo groot, dat je niet echt kunt spreken van een 'scene'. Maar we hebben enkele goede vrienden in bands en bands die goede vrienden zijn. Ik zag twee avonden geleden The National in Bowery Ballroom, waar ze met een serie optredens de aftrap gaven voor hun tournee. Het was fantastisch. Ze zijn zonder twijfel een van de beste bands in New York op dit moment. We houden ook van de Rabbits; we hebben dezelfde producer: Chris Zane. Hij liet ze kennis met hen maken, en met hun muziek. En vanaf dat moment is de liefde niet meer overgegaan. Je moet ook eens naar onze vrienden Beat the Devil uit Brooklyn luisteren. Ze hebben een talentvolle zangeres, Shilpa Ray. En ze schrijven echt uitstekende songs.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

De meesten van ons kennen elkaar van school. En Todd, ons nieuwste lid, was een vriend van een vriend. Ik heb met onze zanger Lexy samengewoond, in het eerste collegejaar.

Van Harlem Shakes kwam eerder dit jaar de ep Burning Birthdays uit. Veel aandacht op blogs, positieve recensies in tijdschriften. Ben je verrast?

Het is altijd verrassend om te zien dat andere mensen schrijven over wat je doet. We zijn in de gelukkige omstandigheid dat onze ep goed is ontvangen. Het is mooi om te weten dat mensen ver weg in Nederland (!) onze muziek net zo eenvoudig kunnen vinden als mensen hier in Brooklyn.

Mijn favoriete nummer is Sickos. Erg verslavend. Wie hebben die prettige oh-oh's bedacht?

Lexy en Brent schreven dat nummer een paar jaar geleden, maar ik weet niet zo goed wie die achtergrondkoortjes heeft bedacht. Bij de meeste nummers van ons komen de achtergrondzang en de harmonieën na verloop van tijd opzetten.

Wanneer kunnen we een nieuw album verwachten?

We beginnen deze zomer met opnemen, met Chris Zane. We werken enorm graag met hem samen. Het zou begin volgend jaar uit moeten komen.

Heb je een favoriete artiest? Zo ja, wat trekt je dan aan?

Ik kom nooit meer los van Talking Heads, of The Smiths. De eerste prikkelt mijn ziel, de laatste mijn hart. Vorig jaar waren mijn favoriete albums die van Grizzly Bear en the Clipse. De laatste tijd luister ik naar Miracle Fortress, een uitstekende band uit Montreal.

Wat is het laatste album dat je hebt gekocht?

Ik heb voor mijn moeder met kerstmis de laatste plaat van El Perro del Mar gekocht. De meeste muziek beluister ik via de computer.

Ken je enkele Nederlandse artiesten?

We hebben eens met de band Voicst gespeeld, uit Amsterdam. Ik moet bekennen dat ik verder weinig Nederlandse muziek ken.

Ben je al eens in Nederland geweest?

Nee, maar ik zou er graag eens naartoe gaan. Of het nu met de band is of alleen. Lexy is daar een jaar of twee geleden een week geweest. Ik ben niet vaak in Europa geweest. Hopelijk komen we er dit jaar nog.

I hoop Harlem Shakes hier eens te zien. Paradiso in Amsterdam is een mooie plek om te spelen.

Ooh, daar moeten we op letten. Dank voor het luisteren en voor de moeite die je hebt genomen om wat over ons te schrijven. Ik hoop je een keer te ontmoeten!

1 opmerking:

  1. Mooi interview!
    Leuk om eens wat van een band te horen die niet zo bekend is bij iedereen in Nederland en Nederland nog niet zo bij hen dus :-)))

    BeantwoordenVerwijderen